Onze partner ITQ, voorheen CAM IT, verzorgt meer dan 50 duizend werkplekken in dertien verschillende ziekenhuizen. En dat is een behoorlijke klus, die veel kennis van de techniek, de zorg en de eindgebruikers vraagt. We vroegen Willem-Jan Dekkers (Manager Operations) en Goodzo'er Sebastiaan (Procesmanager) hoe dit in zijn werk gaat en wat de toegevoegde waarde van Goodzo is in een wereld waar er altijd druk op de ketel staat.
Willem-Jan: Simpel gezegd zorgen wij ervoor dat iedereen in het ziekenhuis zijn of haar werk kan doen. Een arts kan bijvoorbeeld op zijn virtuele werkplek in de operatiekamer precies hetzelfde doen als in zijn of haar kantoor, hetzelfde geldt voor de receptioniste. Dat is in de kern wat wij verzorgen. En dit doen we alleen in de zorgsector, met name voor ziekenhuizen. Daarvoor leveren we drie diensten: het opzetten van een datacenter, het verzorgen van virtuele werkplekken en het ontsluiten van applicaties. En in ziekenhuizen zijn dat er gemiddeld tussen de drie- en zeshonderd. Het is onze taak om ervoor te zorgen dat dat alles altijd bereikbaar is.
Sebastiaan: Daardoor staat de druk er altijd op. Als er een incident ontstaat die kritiek is voor de dienstverlening van het ziekenhuis, staat iedereen hier bij ITQ aan. Een softwareprobleem kan ervoor zorgen dat ambulances moeten worden omgeleid of dat de Eerste Hulp moet sluiten. Iedereen in een ziekenhuis werkt via onze systemen. Als die niet werken, kan niemand werken. Daarom hebben we 24/7 dienstverlening, we kunnen altijd direct aan de slag, ongeacht of het probleem in een van de systemen van ITQ zit of niet.
We zijn heel goed in staat om het totaalplaatje te zien.
Willem-Jan: Dan is het prettig om met mensen te werken die niet alleen verstand van zaken hebben, maar ook verder willen kijken dan alleen het meest acute probleem. Dat is iets wat de consultants van Goodzo allemaal hebben. Het zijn slimme mensen die met een open blik naar hun werk kijken. We hebben hier al veel expertise in huis, maar ik zocht naar mensen met misschien iets minder technische kennis, maar die wel heel nieuwsgierig naar ons werk kunnen kijken. Die altijd bezig zijn met of iets toch anders of beter kan. Daar zijn Goodzo'ers bij uitstek geschikt voor.
Sebastiaan: 'Dat klopt wel, ja. We zijn niet altijd een die-hard techneut, maar wel heel goed in staat om het totaalplaatje te zien. Goodzo'ers hebben een ruimere blik dan iemand die zich altijd puur op de techniek heeft gefocust. Daar krijg je ook alle hulp bij. Ik werk nu vijf jaar voor Goodzo, dit is al mijn zesde opdracht. Ik heb op de servicedesk gewerkt, heb systeembeheer gedaan, was teamlead. En dat terwijl ik oorspronkelijk Japans heb gestudeerd. Maar het IT Growth Program zit heel goed in elkaar, zo kom je steeds een stapje verder, zowel in je persoonlijke ontwikkeling als in je carrière.
Sebastiaan: Toen ik hier begon zat er niet echt lijn in de manier van werken. Er ontbrak een bepaalde werkstructuur, waardoor we soms achter onze eigen staart aan renden. Mijn voornaamste taak bestond uit het implementeren van ITIL-processen. En ik moest ervoor zorgen dat die processen ook werden omarmd en gebruikt door de hele organisatie. Dat was best een hele uitdaging, maar we hebben echt progressie geboekt. Wat helpt is dat er vanuit ITQ een duidelijke visie is waar het bedrijf naartoe wil, dan kan je je daar altijd aan vasthouden.
Willem-Jan: We bestaan al 35 jaar, waarvan we de laatste vijf jaar onderdeel uitmaken van KPN. Iedereen was al die tijd gewend om zijn eigen ding te doen, maar dat werkt niet altijd. Er werken hier heel veel slimme en gedreven mensen, die intrinsiek gemotiveerd zijn om in en voor de zorg te werken. Maar we hebben die basisprincipes en structuur nodig om iedereen optimaal te laten presteren.
Sebastiaan: De basis is er nu, maar de grootste uitdaging is om mensen mee te krijgen. Om hen te laten zien wat het belang is van werken vanuit een bepaalde structuur. Dat doen we door het heel pragmatisch te houden. De meeste processen zijn vrij abstract, dus moet je mensen laten inzien dat ze juist ondersteuning bieden in datgene waar je iedere dag mee bezig bent.
Willem-Jan: Er werken hier veel mensen die hier al heel wat jaren werken en ook intern opgeleid zijn. Dan is het heel natuurlijk dat je niet meer altijd goed ziet hóe we ons werk doen. Dat is voor mij een reden geweest om met Goodzo samen te werken. Nieuwe mensen zorgen voor een frisse impuls, ze stellen vragen, gaan op eigen initiatief met dingen aan de slag. Die mindset vind ik heel prettig. Hoewel ze soms qua technische kennis nog een junior zijn, hebben ze de minste aansturing nodig van allemaal. Ze begrijpen wat de eindgebruiker nodig heeft. Dat is heel bijzonder.
Het is belangrijk dat je je als eindgebruiker gehoord en begrepen voelt.
Sebastiaan: Daar worden we ook in het bijzonder in getraind, bijvoorbeeld met workshops in het IT Growth Program. Wat betekent het voor de klant als het systeem er uit ligt? En als jij de klant zou zijn, wat zou je dan willen weten en hoe wil je dat er met je gecommuniceerd wordt? Dat deel is een onderbelicht aspect in de IT. Natuurlijk is het technische gedeelte belangrijk, maar het is net zo belangrijk om transparant te communiceren. Als je in het ziekenhuis werkt en het systeem ligt er ineens uit, is het belangrijk dat je je gehoord en begrepen voelt. Dan is het aan ons om goede updates te geven en perspectief te bieden. Dat is het empathische vermogen dat we hebben.
Willem-Jan: De mens moet altijd centraal staan. Daarom zijn Goodzo en ITQ zo'n goede match. We zitten in een niche, we leveren virtuele werkplekken voor de zorg. Dat is dé plek waar mensen het verschil maken. En Goodzo weet precies de mensen binnen te brengen die we daarvoor nodig hebben. Dat is echt een grote kracht, daar waardeer ik Goodzo enorm om. Maar iedereen hier doet extreem zijn of haar best. Iedereen werkt heel hard en met heel veel passie voor de zorg. Dat blijft mooi om te zien en dat is ook precies waarom Sebastiaan en ik geloven dat ons project gaat slagen. Iedereen wil graag, het is nu een kwestie van tijd dat alle processen perfect zijn geïmplementeerd en omarmd.
Sebastiaan: We maken mooie stappen en zorgen er met zijn allen voor dat we deze manier van werken gaan omarmen. En dat gaat lukken hoor, daar ben ik echt van overtuigd.
Join the new breed
of IT. Sluit je aan bij Goodzo.
Neem contact op
met
Stefanie
We vertellen je graag meer over hoe we werken en hoe we jouw organisatie verder kunnen helpen. Laat je gegevens achter. Dan neemt een van onze mensen zo snel mogelijk contact met je op. Zonder dat je direct al ergens aan vast zit, natuurlijk.
Meer weten over jouw
IT-Carrière bij Goodzo?
Meer weten over jouw IT-carrière bij Goodzo? Bekijk dan ons IT Growth Program. We vertellen je precies hoe we jouw nieuwe carrière in de IT vormgeven.
Stel je vraag
We vertellen je graag meer over onze diensten, hoe we werken en hoe we jouw organisatie verder kunnen helpen. Laat je gegevens en je bericht achter, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.