Koninklijke BAM Groep is een van de grootste bedrijven van Nederland. BAM ontwikkelt, bouwt en onderhoudt projecten over de hele wereld. Marijn de Wit werkt nu enkele jaren voor BAM Infra en een groot onderdeel van zijn werkzaamheden is het aansturen van het Application Services Digital Construction team. Dat team is verantwoordelijk voor het beheer van honderden verschillende applicaties, die een groot aantal eindgebruikers helpt met het ontwerpen en bouwen van projecten door heel Nederland.
Goodzo ondersteunt deze teams met de inzet van functioneel applicatiebeheerders voor het Digital Construction Team. Tristan van Grevenbroek en Sol Titarsolej zijn daar twee van. Samen met Marijn kijken ze naar de goede match tussen BAM en Goodzo en hoe eindgebruikers en inwoners van Nederland daarvan profiteren.
Marijn: Bij het inhuren van externe expertise verwacht ik een aantal eigenschappen van de mensen die ons komen helpen. Autonomie, zelfstandig kunnen opereren, jezelf zonder al teveel begeleiding standhouden in een enorme organisatie en het willen begrijpen van die organisatie. Maar ook rust en overzicht bewaren in stressvolle situaties. Het is een combinatie van een heel pragmatische en oplossingsgerichte houding. Je moet de skillset hebben om situaties te lezen, de ernst ervan in te zien en mensen te gaan helpen. Onze afdeling is facilitair aan de bouwers, in heel Nederland wordt gebouwd op basis van de applicaties die wij beheren. Dat is goed om te beseffen als je hier werkt.
Tristan: Dat is ook iets wat je meteen in de gaten hebt als je hier voor het eerst komt. Elke dag dat collega's niet in staat zijn om te werken, kunnen ze minder toevoegen aan het bedrijf en de projecten die we uitvoeren. Ik werk vooral veel met werknemers die nieuw zijn bij BAM of die aan nieuwe projecten beginnen. Ik zorg ervoor dat in een dag alle benodigde apps zijn geïnstalleerd en dat ze feilloos werken.
"Een eindgebruiker wil vooral zo snel mogelijk geholpen worden."
Sol: Dat is vrij essentieel, want een organisatie als BAM gebruikt honderden verschillende applicaties. Als er geen functioneel beheerders zoals wij zouden zijn, wordt het een zooitje. Dan wordt er te veel ingekocht, krijg je dubbele contracten en vergeten mensen überhaupt het bestaan van sommige waardevolle applicaties. Dat zorgt voor ruis en kost veel geld, het is dus heel belangrijk dat er een centraal punt is waar dat geregeld wordt.
Tristan: Een eindgebruiker wil vooral zo snel mogelijk geholpen worden. Soms zitten ze zelf al zo diep in de techniek, dat ik ze al kan helpen door ze een stappenplan door te sturen. Er is gelukkig zelden stress. Onze eindgebruikers zijn heel nuchter, ze begrijpen dat dingen soms niet helemaal werken. Het wordt pas vervelend als we zeggen dat we iets binnen drie dagen kunnen fixen, maar dat vervolgens niet waar weten te maken. Alles draait om goede planning en heldere communicatie.
Sol: Als er applicaties zijn die niet werken zorgen wij ervoor dat de gebruiker zo snel mogelijk weer vooruit kan. Anders komen projecten stil te liggen, en bij BAM zijn dat soms enorme projecten waar ontzettend veel geld bij komt kijken. Problemen moeten gewoon zo snel mogelijk gefixt worden. Dan helpt het ook dat wij richting de leverancier een centraal punt zijn: we verzamelen de meldingen en feedback van onze gebruikers en zetten dat in één keer door. Ook dat scheelt een hoop ruis.
Marijn: Het voorkomen van die ruis is belangrijk. Communicatie is essentieel in dit vak. Het draait om verwachtingsmanagement, het laten weten dat je iets aan het doen bent. Mensen hebben daar behoefte aan. Ze hoeven geen directe oplossing, maar ze willen wel weten dat je bezig bent met die oplossing. Goodzo begrijpt dat, dit pragmatische zit in hun aard. Niet stoppen, maar doorpakken. Altijd vooruit. Ik kan daar echt op vertrouwen, dat is heel erg waardevol. Iemand van Goodzo denkt en doet. Ze gaan gewoon.
Tristan: Het is een mindset die ik heb gevormd door een combinatie van mijn eerdere werkervaring en het werken bij Goodzo. Goodzo selecteert mensen met een bepaalde empathische houding, mensen die servicegericht zijn. De technische bagage krijg je vervolgens door trainingen, cursussen en door gewoon lekker aan de slag te gaan. Het is ook echt iets wat ik bij al mijn collega's zie. Het zijn eigenschappen die passen bij Goodzo.
"We beheren hier meer dan duizend verschillende applicaties."
Marijn: In de bouw werk je met software die niemand anders gebruikt. Het is een heel eigen wereld, er zit een enorme variatie in de IT-behoefte. Dat maakt ons werk niet moeilijker, maar wel uitgebreider. We beheren hier meer dan duizend applicaties, waarvan sommigen echt heel specifiek zijn. Er zijn softwarepakketten die door een handvol mensen in Nederland worden gebruikt, dat vraagt specialisme en aanpassingsvermogen.
Tristan: Buitenstaanders zien de bouw van nature misschien als traditioneel en IT'ers als technisch en oplossingsgericht. Maar de IT'er staat niet ver af van een engineer. We zijn allemaal aan het stoeien met vraagstukken, we zijn allemaal puzzels aan het oplossen. Die overeenkomst zorgt ervoor dat we elkaar goed begrijpen en snel tot de kern van een probleem kunnen komen.
Sol: Een mooi voorbeeld van zo’n puzzel is het Leavers-project. Bij BAM werken ongeveer 20 duizend mensen. Iedere maand gaan er dus ook behoorlijk wat medewerkers weg, van wie wij de rechten en toegang tot applicaties moeten ontnemen. Anders komt gevoelige informatie misschien in verkeerde handen terecht. Voorheen kregen we een lijst met medewerkers die gingen vertrekken en moesten we met de hand checken welke licenties zij hadden en welke applicaties ze gebruikten. Dat was veel, saai en tijdrovend werk. Daarom hebben we nu een aantal RPA’s gebouwd die dat werk voor ons doen. Dat scheelt ons ten eerste veel werk, maar is ook nog eens betrouwbaarder dan mensenwerk.
"Samen zorgen we ervoor dat Nederland droge voeten houdt."
Marijn: Dat maakt deze samenwerking ook zo waardevol voor ons. Als ik iemand nodig heb met een pragmatische houding, bel ik Goodzo. Ze leveren betrouwbaarheid waar we op kunnen bouwen. Bij BAM werken we op een dynamische en specialistische manier samen met de rest van onze organisatie, ik zoek mensen die dat aan kunnen. En natuurlijk is het ook fijn als ze zich, zoals Tristan, verbonden voelen met het werk dat we doen.
Tristan: De afgelopen jaren ben ik veel bewuster geworden van de infrastructuur in Nederland. Als je hier werkt, krijg je direct mee hoe bijvoorbeeld de werkzaamheden op de Afsluitdijk gaan. Dat vind ik prachtig om te zien, BAM zorgt ervoor dat het land droge voeten houdt en ik draag daar mijn steentje aan bij. Het maakt me heel erg trots.
"Goodzo is een jong en dynamisch bedrijf met medewerkers die een belangrijke bijdrage leveren binnen BAM. Ze zijn technisch en functioneel onderlegd, en zorgen daarbovenop voor een goede werksfeer. Ik ben blij met hun inzet en hulp hier, die niet alleen pragmatisch, maar ook structureel waarde biedt voor BAM." - Kwok Lau, Business Information Analyst
Join the new breed
of IT. Sluit je aan bij Goodzo.
Neem contact op
met
Stefanie
We vertellen je graag meer over hoe we werken en hoe we jouw organisatie verder kunnen helpen. Laat je gegevens achter. Dan neemt een van onze mensen zo snel mogelijk contact met je op. Zonder dat je direct al ergens aan vast zit, natuurlijk.
Meer weten over jouw
IT-Carrière bij Goodzo?
Meer weten over jouw IT-carrière bij Goodzo? Bekijk dan ons IT Growth Program. We vertellen je precies hoe we jouw nieuwe carrière in de IT vormgeven.
Stel je vraag
We vertellen je graag meer over onze diensten, hoe we werken en hoe we jouw organisatie verder kunnen helpen. Laat je gegevens en je bericht achter, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.